Oko ludzkie na drodze ewolucji wyspecjalizowało się bardzo
precyzyjny narząd. Poprzez zmysł wzroku człowiek uzyskuje najwięcej informacji
o otoczeniu. Człowiek instynktownie rozpoznaje znane mu z poprzednich
doświadczeń kształty. Celem każdego kamuflażu jest zniechęcenie przeciwnika do
ponownej obserwacji danego punktu. Jeżeli nawet mały szczegół przyciągnie uwagę
i zbudzi podejrzenie, przeciwko zamaskowanemu obiektowi zostanie skierowana
cała armia przyrządów zaczynając od lornetek a kończąc na radarach mikrofalowych.
Stare powiedzenie wojskowe głosi że każdy cel wykryty jest zniszczony.
Aby skutecznie
maskować ludzi i sprzęt w terenie przed wykryciem należy zwrócić uwagę na
następujące czynniki:
Movement - (Ruch) Ruch
szczególnie szybki, natychmiast przyciąga uwagę. Czołgajmy się, ewentualnie chodźmy na kolanach.
Shape – (Kształt) Znane
kształty, takie jak broń, ludzka twarz itp. są łatwo rozpoznawalne.
Shine – (Odblask) Odblask od szkieł lornetki lub metalowych
części. Używajmy "flash killera"
Shadow –(Cień) Cień rzucany przez zamaskowany obiekt może być łatwiejszy do rozpoznania niż
samo obiekt, szczególnie jeżeli porusza się.
Silhouette – (Sylwetka) Odcinająca
się od tła sylwetka np.: człowieka, pojazdu, jest łatwo rozpoznawalna.
Spacing – (Odstęp)Regularny odstęp pomiędzy obiektami rzuca
się w oko. W naturze nie ma regularnych kształtów.
Sourroundings – (Otoczenie) Doskonale zakamuflowana pozycja
obok której jest zaparkowany pojazd, rozsypane śmieci , pali się ognisko, jest wyrzucony telewizor etc.
będzie odkryta. Po prostu takie elementy w lesie sa nienaturalne i przyciągają wzrok.
Sound – (Dźwięk) Metaliczne odgłosy, dźwięk gearboxa, nienaturalne
dźwięki zwracają w terenie uwagę przeciwnika.
Smell – (Zapach) Dobrze wyszkolony przeciwnik jest wstanie
na daleką odległość wyczuć zapach dezodorantu, pasty do zębów, papierosów, nie
wspominając o psach bojowych.
O czym snajper w ASG powinien pamiętać?
Movement - snajperzy poruszają się powoli, często po metrze
na minutę.
Shape - ghillie suit nie ma definitywnego kształtu,
malowanie broni rozmywa jej kształt.
Shine - kombinezon nie posiada elementów odblaskowych,
celowniki są starannie zakryte.
Shadow - zostając blisko przy ziemi kombinezon nie rzuca
regularnego cienia.
Silhouette – ghillie suit nie ma regularnej sylwetki.
Spacing - materiały/wzory użyte do produkcji kombinezonu nie powtarzają się regularnie.
Sourroundings - w
kombinezon wplatana jest lokalna roślinność.
Sound - gruby kombinezon tłumi dźwięki. Izolacją można zakleić elemenry które o siebie obijają i "dzwonią"
Smell - snajperzy nie
używają mydeł zapachowych, dezodorantów itp., kombinezon jest nasączany
specjalnymi płynami na psy i owady nie
wyczuwalnymi przez człowieka.
Tekst oparty jest na informacjach ze strony:
Przykład dobrego maskowania
Przykład dobrego maskowania
Nie najlepsze maskowanie. (Karabin czarny, kolor się nie zgadza.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz